În cadrul celei mai recente conferințe de presă care a avut loc la Teatrul Regina Maria, directorul artistic al Trupei Iosif Vulcan, Andrian Locovei a prezentat detaliile celei de-a patra premiere a stagiunii actuale. Vizat este spectacolul ,,Revizorul”, de N.V. Gogol, care va face cunoștință cu publicul din Oradea în 18 și 19 februarie, la Sala Mare a Teatrului Regina Maria, începând cu ora 19.00.

Piesa „Revizorul” este o satiră, o comedie de moravuri și a erorilor, care face parte din categoria textelor a căror contemporaneitate nu se degradează în timp. Se poate spune că aceasta reprezintă o caricatură literară a defectelor umane, a cărei actualitate va înceta odată cu dispariția omului. Prima reprezentație a avut loc pe scena Teatrului Alexandrinsky din St. Petersburg, în 19 aprilie 1836, iar în anul 1842 apare o versiune îmbunătățită. În cele aproape două secole de la debut, piesa a fost pusă în scenă de sute de ori și au existat versiuni pentru televiziune, operă, dans și film.

Nikolai Vasilievici Gogol este unul dintre marile nume ale literaturii universale, remarcându-se ca scriitor realist și satirist deopotrivă. Gogol a fost marcat în căutările sale de nevoia de a se desprinde de rutină și comoditate și de a se ridica deasupra statutului de „viețuitoare care viețuiește numai pentru a viețui”. El folosește limbajul comediei pentru a exprima tragedia timpului său, iar râsul gogolian a fost inspirat de însuși Pușkin, Gogol afirmând: „Dacă e vorba să râdem, apoi să râdem tare, să râdem de ceea ce merită într-adevăr să fie ridiculizat de toți.”

Anecdota care stă la baza comediei „Revizorul” îi este inspirată tot de către Pușkin, măiestria lui Gogol fiind aceea de a reda o imagine satirică de sinteză a întregii burghezii a Rusiei imperiale, prin intermediul unui mic grup de funcționari dintr-un orășel de provincie. Funcționarii corupți, în frunte cu primarul, primesc o veste tulburătoare: un revizor va sosi incognito în orașul lor pentru a efectua câteva investigații. Activitățile de clică riscă să fie descoperite, astfel, fiecare dintre cei implicați își asumă propriile fapte corupte și încearcă să le dreagă după posibilități. În plin proces de organizare a mușamalizării, aceștia primesc vestea că la han a ajuns un individ suspect, care pare a fi chiar inspectorul.

Distribuție numeroasă a spectacolului

În Oradea, spectacolul este pentru prima dată montat în repertoriul Trupei Iosif Vulcan. Din distribuție fac parte actorii Șerban Borda, Gabriela Codrea, Anca Sigmirean, Răzvan Vicoveanu, Alin Stanciu, Andrian Locovei, Alexandru Rusu, Sebastian Lupu, Sorin Ionescu, Pavel Sîrghi, Eugen Neag, Petre Ghimbășan, David Constantinescu, Lucia Rogoz, Ciprian Ciuciu, George Dometi, Carina Bunea, Maria Teișanu, Miruna Lazăr, Giorgiana Coman, Calița Nantu, Daniela Purcărea, Ionuț Șerban și Igor Lungu.

De asemenea, regia spectacolului este semnată de Petru Vutcărău. Acesta a pus în scenă peste o sută de spectacole, în Republica Moldova, Italia, Franța, România, Rusia, Japonia sau Turcia și a predat actoria la diverse școli de teatru din Franța, Italia, Rusia și Japonia. Este prieten vechi al teatrului din Oradea, încă din 1995, când a montat spectacolele „Și cu violoncelul ce facem”, de Matei Vișniec și „Hei, oameni buni”, de William Saroyan, urmate de „Sexul femeii ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia”, de Matei Vișniec, în anul 1999, respectiv „Salonul nr. 6”, de A.P. Cehov și „Care pe care”, de August Strinberg, în 2006.

Regizorul de talie internațională a revenit în orașul de pe Crișul Repede patru ani mai târziu, pentru a pune în scenă piesa „Uciderea lui Gonzago”, de Nedialko Yordanov. În 2018, când își începe activitatea ca regizor artistic la Trupa Iosif Vulcan, montează spectacolul „Avalanșa” de Tuncer Cücenoğlu, care devine una dintre cele mai apreciate producții ale stagiunii, chiar și peste hotare.

,,Sunt fericit pentru că lucrăm într-o echipă numeroasă, de calitate. În această formulă nu ne-am mai intersectat la niciun proiect. Cu toții ne dorim un spectacol bun. La asta muncim”, a declarat, marți, la întâlnirea cu jurnaliștii, Petru Vutcărău. Regizorul a a adăugat: ,,Acesta nu este un spectacol greu. Este, însă, un spectacol mare, interesant, pe măsura lui Gogol, sperăm”.

Adrian Damian, scenograf: ,,Scena de la Oradea este una dintre cele mai dotate din țară”

Decorul spectacolului este realizat de Adrian Damian, unul dintre cei mai apreciați scenografi ai momentului. După absolvirea Facultății de Teatru și Televiziune din Cluj Napoca, și-a continuat studiile la UNATC București, absolvind la Secţia Scenografie în 2010. A semnat până în prezent zeci de scenografii, în teatre importante din România, colaborând cu importanți regizori.

,,Sunt pentru a treia oară la Oradea, dar nu am mai lucrat până acum cu Petru (n.r. Petru Vutcărău). Acesta m-a obligat, cumva, să ies din zona mea de confort. Și pentru asta, îi mulțumesc. (…) Spectacolul nu ar fi arătat așa dacă Teatrul nu ar fi trecut printr-un proces de modernizare. În acest moment, scena de la Oradea este una dintre cele mai dotate din țară. Stă foarte bine inclusiv în ceea ce privește luminile, sunetul și tehnica. Acesta e un mare privilegiu pentru scenografi”, a apreciat Adrian Damian.

Dacă Adrian Damian s-a îngrijit de decor, Tatiana Popescu, împreună cu Mădălina Baciu, au asigurat costumele actorilor. Coregrafiea este semnată de András Lóránt, Bogdan Gheorghiu este responsabil de light design, iar creația video poartă semnătura Ioanei Ilaș-Bodale.

Cei care își doresc să achiziționeze bilete la premieră sunt îndemnați să facă asta cât mai curând, deoarece ele se epuizează rapid.

Larisa Patricia Herlaș