În cadrul proiectului finanțat prin Programul Interreg V-A România-Ungaria 2014-2020, la Căminul Cultural din Șinteu s-a desfășurat miercuri, 5 februarie 2020 întâlnirea celor cinci autorități locale din România și Ungaria prin intermediul căreia au fost prezentate și analizate rezultatele implementate pe parcursul unui an de zile de către Comuna Șinteu.

În cadrul proiectului „Pod administrativ între orașele din zona transfrontalieră româno-maghiară”, în cursul zilei de ieri, s-au desfășurat și evaluat activitățile-pilot implementate de Primăria Șinteu privind utilizarea echipamentelor IT în sectorul public, siguranța publică în localitățile disparate, și instrumente moderne de comunicare cu cetățenii. Ioan Polaciec, consilierul primarului din Șinteu, responsabil cu implementarea proiectului, a descris activitățile propuse și îndeplinite de reprezentanții comunei. „S-a pornit de la situația de fapt a localităților ce compun comuna Șinteu, sate răsfirate, ușor izolate, situate într-o zonă deluroasă, greu accesibilă în anumite perioade ale anului. Aceste caracteristici geografice limitează accesul comunității la instrumente moderne de comunicare, de exemplu internet, și s-a dorit îmbunătățirea calității serviciilor pe care administrația publică locală le furnizează cetățenilor. Practic, toate achizițiile de echipamente au avut în vedere două obiective principale: o creștere a calității vieții cetățenilor, respectiv, creșterea siguranței comunității locale”, a precizat Polaciec. Prin programul Interreg, Primăria Șinteu a achiziționat și pus în funcțiune 6 computere, un laptop, o imprimantă multifuncțională, toate cu licențele aferente, un videoproiector, două servere, o unitate de stocare cu hard disk-uri. De asemenea au fost cumpărate și montate 9 camere video cu 2 NVR-uri. Au fost create 10 puncte hotspot, instalate în cele mai importante și populate zone ale comunei, asigurând astfel conectarea la internet pentru aproximativ 500 de persoane. Nu în ultimul rând, s-a instalat un sistem de comunicare cu ajutorul mesajelor de tip SMS. Liviu Bucur, expert GIS, a spus că principala șansă de dezvoltare a comunei Șinteu se bazează pe implementarea conceptului de sat digital. „Așa-zisa „smartificare” a localităților trebuie privită nu ca și o consumatoare de bani, ci dimpotrivă, prin prisma faptului că, odată demarat, procesul acesta va beneficia de resursele creative, locale și globale, unul din posibilii viitori piloni de atragere de fonduri. Pentru a avea servicii digitale, primul pas este construirea unei infrastructuri bazate pe inovare”, adăugat Liviu Bucur.

La eveniment au participat peste 30 de persoane, reprezentanți ai administrațiilor locale implicate în proiect (trei din Bihor și câte una-una din județele Hajdú-Bihar și Békés), ai ONG-urilor locale respectiv, ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Crișana”. Unul dintr obiectivele propuse vizează îmbunătățirea sistemelor de avertizare în caz de situații meteo nefavorabile, infrastructura nouă permițând transmiterea informațiilor, în timp real, către populație. Pe parcursul lunii februarie vor fi organizate întâlniri și în Marghita și Aleșd, localități partnere în proiect.