Având în vedere că în câteva zile va fi publicat rezultatul concursului de proiecte de management la Teatrul ,,Regina Maria”, Elvira Rîmbu, cea care asigură interimatul și este, de asemenea, candidat pentru postul de director ,,plin”, a făcut public bilanțul mandatului său și a vorbit, în premieră, despre problemele cu care a preluat instituția.

Elvira Rîmbu a precizat din capul locului că nu este înregimentată politic și că numirea sa ca manager interimar a avut legătură strict cu experiența acumulată în cele două mandate de director artistic, pe care le-a deținut între anii 2002 – 2003, 2005 – 2010. Ea a mai spus că a avut ca prioritate ,,analiza situației din Teatrul <<Regina Maria>> cu privire la cheltuieli, de la cele legate de producții artistice, la cele legate de investiții, personal, administrarea imobilelor, etc” și că ,,dezordinea” constatată a determinat-o să își dedice o bună parte a acestui mandat eficientizării activității instituției.

Potrivit managerului interimar, teatrul funcționa după o organigramă deficitară, încadrările fiind haotice. ,,Asistenta managerului era încadrată pe post de secretar literar, secretara literară avea contract pe post de sufleor, la scenă sufla o persoană încadrată cu contract de plasatoare”, a exemplificat aceasta, în comunicatul trimis presei. De asemenea, la Trupa Arcadia nu exista funcția de regizor tehnic și erau doar opt actori, din care doi se apropie de vârsta pensionării. ,,Așa s-a ajuns în situația în care un actor juca două – trei personaje per spectacol, iar în cazul unei îmbolnăviri, trupa intra în blocaj, neavând ce programa în locul reprezentației suspendate”, dezvăluie Elvira Rîmbu. Situația nu a fost roză nici la Ansamblul Artistic Profesionist ,,Crișana”, unde nu exista coregraf, lucru confirmat și de directorul Leontin Ciucur.

Actrița a explicat și motivele pentru care fosta conducere a ales să desființeze postul de regizor al Teatrului, în ciuda importanței pe care el îl are în ceea ce privește dezvoltarea unei trupe, ținând cont de potențialul fiecărui actor. ,,Substratul desființării postului de regizor rezidă în formula adoptată de fostul manager (nr. Daniel Vulcu), în care invita regizori pe care îi plătea foarte bine, regizori care îi puteau asigura o invitație reciprocă. Pe principiul eu la tine, tu la mine”, spune Rîmbu.

De fapt, aceasta a făcut demersuri ca teatrul să aibă angajați doi regizori de anvergură: Petru Vutcărău și Claudiu Goga, iar la Trupa Arcadia a adus șase actori tineri, care deservesc, la nevoie, și Trupa Iosif Vulcan.

Costuri mari, reprezentații puține

Elvira Rîmbu a scos la lumină și alte nereguli de pe vremea fostului director, acuzând ,,costuri exagerate și nejustificate” pentru producții artistice care s-au jucat doar de câteva ori și la care devizele finale le întreceau mult pe cele inițiale, deși marja nu trebuie să depășească 10%, oferind și exemple în acest sens: ,,<<Dawn-Way>>: deviz inițial 11.000 euro, deviz final 26.000 euro, spectacol jucat de 5 ori. <<Regele Cerb>>: deviz inițial 17.000 euro, deviz final 32.000 de euro, spectacol jucat de 5 ori. <<Sufocare>>: deviz inițial 14.000 euro, deviz final 28.000 euro, s-a jucat de 8 ori. <<Sărbători fericite>> s-a jucat de 4 ori, <<Cometa>> s-a jucat de 8 ori, <<Croitorașul cel viteaz>> de 6 ori, <<Equus>> de 5 ori, <<Isabela, trei caravele și un mare mincinos>> de 8 ori, <<Livada de vișini>> de 9 ori, <<Micul prinț>> de 8 ori, <<Perpetua și Felicitas>> de 3 ori , <<Producătorii>> de 9 ori, <<Secvențe și profile>> de 3 ori”.

,,Bani publici cheltuiți pe proiecte care n-au ajuns nici măcar la 10 reprezentații. La majoritatea producțiilor mari, sumele destinate colaboratorilor artistici- regizori, scenografi, uneori și coregrafi sau compozitori, depășeau cheltuielile pentru decor și costume”, se arată în comunicat. În plus, s-ar mai fi cheltuit sume foarte mari pe articole și accesorii vestimentare care puteau fi achiziționate la prețuri mult mai mici. ,,Nu există nicio justificare ca actorii să poarte pe scenă cravate de 175 de lei bucata, butoni de 200 de lei perechea, cămăși de 395 de lei bucata, sau pulovere de 500 de lei bucata, toate achiziționate din același magazin”, afirmă managerul interimar.

Mai mult, contractul de telefonie și internet era în valoare de 2.500 lei pe lună, iar la vremea semnării, pachetul includea cadou o tabletă în valoare de 500 de euro, ce a fost preluată de către fostul manager, căruia i-a trebuit un an de zile să o returneze. Actuala conducere a schimbat furnizorul, încheind un contract de 1.300 lei pe lună, pentru servicii similare.

Situația spectacolelor

În stagiunea 2018 – 2019, când conducerea a fost asigurată de Elvira Rîmbu, Trupa Iosif Vulcan a avut șase premiere. Dintre acestea, musicalul ,,Sunetul Muzicii”, de R. Rodgers și ,,…Escu”, de Tudor Mușatescu sunt adevărate succese de casă, iar ,,Avalanșa”, de Tuncer Cucenglu și ,,Capcana lui Hamlet”, de Nedialko Yordanov, ambele în regia lui Petru Vutcărău, au adus Teatrului recunoaștere națională și internațională.

În ceea ce privește Trupa Arcadia, au fost păstrate și jucate spectacolele deja existente pentru publicul de 2 – 5 ani și s-au realizat noi producții pentru copiii cu vârste de peste 6 ani, dar și pentru adolescenți.

Cheltuielile pentru producțiile artistice în această stagiune au fost cu 37.300 de euro mai mici decât în stagiunea precedentă, iar încasările cu 41.000 euro mai mult.

Acest succes nu a fost, însă, unul ușor de atins. Perioada interimatului a presupus multe provocări, de la pregătirea unui repertoriu artistic și o strategie de dezvoltare într-un timp foarte scurt, la închiderea sălii Teatrului pentru renovare, ceea ce a presupus găsirea de soluții pentru a juca spectacolele deja existente, din care multe nu se pretau din punct de vedere tehnic la alte spații. Neajunsul renovării a determinat și comasarea a două ediții ale Festivalului Internațional de Teatru Oradea într-o singură stagiune, în septembrie 2018 și în iunie 2019.

Replică la afirmațiile lui Vulcu

Elvira Rîmbu a mai ținut să îi dea replica fostului manager Daniel Vulcu, după ce acesta a făcut o serie de afirmații în presă. ,,Domnul Daniel Vulcu s-a pensionat la cerere în iunie 2018. A fost angajat pe post de actor încă o stagiune, apoi i s-a propus contract de colaborare cu suma de 300 de ron/reprezentație, conform plafonului maximal decis în Consiliul de Administrație. Teatrul a preferat să angajeze actori noi, tineri, și a decis să plătească per reprezentație, în loc de salariu lunar, colaboratorii care au și alte surse de venit și care uneori au 2-3 spectacole pe lună. Daniel Vulcu a refuzat oferta, considerând-o insuficientă, în contextul în care, în mandatul său de manager, domnul Ioan Abrudan juca pentru 268 de lei brut pe reprezentație. Urmare a acestui refuz, a fost scos de pe lista actorilor activi, de pe site-ul instituției, doar de la secțiunea unde afișăm numele celor care joacă în prezent”, a lămurit managerul interimar.

Actrița nu s-a ferit să vorbească nici despre colaborarea Teatrului ,,Regina Maria” cu regizorul Laszlo Bocsardi: ,,Am considerat că un contract care presupunea alocarea a 12.000 de euro pentru plata regizorului și alți 21.000 de euro pentru plata colaboratorilor, sume la care urmau să se adauge costurile de producție (care erau substanțiale), reprezenta din start un proiect falimentar. Am încercat fără succes renegocierea contractului, inclusiv prin schimbarea textului propus inițial spre montare. Pentru suma de 8.000 de euro plătiți regizorului cu șase luni în avans de către domnul Vulcu, răspunderea o poartă chiar dumnealui”.

La finalul comunicatului de presă, Elvira Rîmbu a reamintit că în anul 2010 a fost destituită politic din funcția de director artistic, în favoarea lui Daniel Vulcu, deși funcția a ocupat-o prin concurs. Aceasta a acționat în instanță, la acea vreme, Consiliul Județean Bihor și a câștigat repunerea pe funcție. Atunci, a revenit în teatru, a stat două zile și și-a dat demisia. ,,Am lăsat noul manager să conducă în liniște și pace această instituție. Am considerat că așa este moral, ca presa și publicul să nu aibă teatrul în prim-plan prin prisma luptelor interne, ci prin cea a repertoriului și rezultatelor artistice și manageriale. Prin numirea mea ca manager interimar, apreciez faptul că actuala conducere a județului a pus pentru prima oară după mulți ani un om de specialitate, neînregimentat politic, fapt care nu poate fi decât în favoarea susținerii actului cultural, spre profitul comunității”, a punctat încă directorul interimar al Teatrului ,,Regina Maria”.

Pentru ocuparea funcției de manager al instituției și-au depus proiectele trei candidați: Ioan Ieremia, fost director al Teatrului Național ,,Mihai Eminescu” din Timișoara, Daniel Vulcu, fost director al Teatrului ,,Regina Maria” și Elvira Rîmbu, managerul intermimar al Teatrului ,,Regina Maria”.

Larisa Patricia Herlaș