Brandul Phenalex, lansat pe piață în 2010 de antreprenoarea Simona Bișboacă, sub care au fost realizate diverse suplimente alimentare, cosmetice dar și produse alimentare din ingrediente 100% naturale, a ajuns să fie recunoscut și premiat la nivel mondial. Prima mare realizare a fost Antioxivita, un produs medaliat cu aur la Salonul Internațional de Inventică de la Varșovia, fiind desemnat de juriu ca „cel mai puternic antioxidant din lume”. Un produs obținut din sâmburi atent selecționați. Desigur, drumul spre succes a presupus multă muncă, implicare și ambiție, dar mai multe, ne va spune Simona, în interviul de azi.

 

NewsBihor: Povestea dumneavoastră ca antreprenor a început după stagiul de mobilitate Erasmus la Universitatea Bologna. Cum v-a marcat profesional și personal această experiență?

Simona Bișboacă: Povestea mea a început să prindă contur în 2001, în timpul mobilității Erasmus în Italia. Am studiat câteva cursuri la Facultatea de Științe Alimentare în cadrul Universității Bologna. A fost o experiență incredibilă, fiind și un prim contact cu cercetarea din domeniul alimentar. Peste ani, această experiență mi-a adus și alte momente frumoase, astfel în 2012 la Gala Premiilor TINERET ÎN MIȘCARE- locul I secțiunea ERASMUS premiul înmânat de ministrul Ecaterina Andronescu al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și de Nicolae Idu, șeful Reprezentanței Comisiei Europene în România.

În anul 2017, Paralamentul European a aniversat 30 de ani de la lansarea Programului Erasmus. O prima ceremonie aniversara a fost in ianuarie la Bruxells. În iunie la Strasboug, în plenul Parlamentului European, Președintele Parlamentului European, Antonio Tajani și președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, au acordat distincții unui număr de 33 de beneficiari ai programului Erasmus (câte un reprezentant din fiecare țară participantă la program din cei peste 9 milioane participanți). A fost o onoare pentru mine să fiu aleasă să reprezint țara noastră, ca Ambasador Erasmus

NewsBihor: Care au fost tehnologiile pe care le-ați brevetat?

Simona Bișboacă: Am brevetat trei tehnologii dar cel mai important este ca am reușit să le implementăm în producție: tehnologia de obținere a produselor antioxivita, propolis esența si fructonata. Conform statisticilor doar sub 5% din brevetele de inveție la nivel mondial sunt implementate în producție și acelea sunt cele mai valoroase. Pe lângă medaliile de aur, argint și premii speciale primite la saloanele internaționale de inventică la care am participat, în 2014 am primit o medalie foarte importantă „IFIA Glory” pentru activitatea de cercetare-inovare și pentru aportul adus dezvoltării mediului economic, din partea IFIA (International Federation of Inventors Associasions) cu sediul la Geneva.

NewsBihor: Ce presupune drumul pâîn momentul lansării unui produs?

Simona Bișboacă: Principalul obiectiv cu care am pornit la drum a fost să lansăm pe piață produse inovatoare și valoroase. Ca în orice domeniu, originalitatea este foarte importantă și e nevoie de multă inovație pentru a garanta evoluția și progresul. De aceea, munca de cercetare are un rol primordial în fiecare produs, pentru noi fiind mai importantă decât marketingul. Dacă ne uităm puțin în urmă, treaba stă cam așa: sunt 18 ani de muncă și cercetare, multe experimențe și încercări, testare de utilaje prototip concepute de noi, de la concept tehnologic la design de ambalaj, strategii de marketing și tot ce ține de coordonarea unei companii! Antioxivita a apărut la raft după 10 ani de la apariția ideii, fructonata după alți 7 ani!

NewsBihor: Un produs multi-premiat și recomandat de medici inclusiv bolnavilor de cancer este AntioxiVita. Ce conține acest produs și care au fost premiile pe care le-ați obținut?

Simona Bișboacă: Antioxivita a apărut în contextul „paradoxului francez”, adică consumul moderat de vin roșu reduce riscul apariției afecțiunilor cardiovasculare datorită conținutului de antioxidanți și a unei revelații în timp ce învățăm pentru un examen. Știați că cea mai mare parte din antioxidanți din struguri rămân în tescovină după presarea strugurilor și ca deobicei această tescovină se aruncă?  Așa mi-a venit idea de a dezvolta o tehnologie de recuperare a acestor compuși chimici naturali din struguri cu o importanță deosebită pentru sănătatea noastră. Mi-a luat 10 ani de muncă și cercetare până am reușit să scot pe piață acest produs excepțional, natural și cu reale efecte benefice pentru sănătate. Am participat la câteva saloane internaționale de inventica unde am primit medalii de aur, argint și premii speciale.

NewsBihor: Cum a început frumoasa poveste Phenalex?

Simona Bișboacă: În august 2010 am înregistrat firma și abia în februarie 2011 am făcut prima factură. Până în prezent, deși nu a fost un parcurs ușor a fost totuși un parcurs frumos cu o creștere constantă. Astfel la aproape 10 ani de Phenalex am construit o fabrică în Livada de Bihor de cca 1.700 mp. din fonduri proprii și finanțări bancare, avem trei brevete de invenție proprii implementate în producție, medalii de aur, argint, premii speciale și recunoaștere internațională, un portofoliu de peste 30 produse excepționale, inovative cu vânzări la nivel național chiar și internațional, o cifră de afaceri anuală de cca. 2 milioane lei.

NewsBihor: Ați uimit industria alimentară mondială cu un produs delicios și anume fructonata. Din ce fructe se obține produsul și care este sursa fructelor?

Simona Bișboacă: Tehnologia s-ar putea aplica teoretic la orice fruct, consider că merită doar pe fructe bio. Am facut o multitudine de testări: prune, caise, piersici, smochine, capșuni, pere, afine, portocale, cireșe chiar și pe tomate. Comercial am ales deocamdată trei tipuri de fructe: afine de pădure, portocale și cireșe, trei arome diferite și proveniență diferită: din flora noastră spontană, afinele de padure, cu un gust puternic și aroma pădurii, cireșele din culturi ecologice românești cu aromă fină și dulceață și portocale din însorita Italie, un gust exotic și aromat.

NewsBihor: De unde se pot achiziționa produsele?

Simona Bișboacă: Pe lângă magazinul nostru online www.gusturibio.ro produsele noastre se comercializează și pe alte canale atât în mediul online cât și direct în magazine naturiste și farmacii. Avem distribuție la nivel național.

NewsBihor: Antreprenor, cercetător și inventator. Cum își petrece omul Simona timpul liber?

Simona Bișboacă: Timpul liber îl petrec împreună cu familia. Avem doi băieți, Alex de13 ani și Andrei în vârstă de 6 ani și de puțin timp avem și un animăluț de casă, o pisica. Îmi place să admir natura, să ascult muzica și să înot. Mă implic și în activități de voluntariat dedicate în special copiilor și tinerilor și îmi face plăcere să ajut pe oricine în solicită ajutorul. Orice faptă bună mereu iți dă o stare de bine chiar dacă nu aștept aprecierea, am doar sufletul fericit că am reușit să ajut pe cineva!

NewsBihor: Ce le puteți spune celor care doresc să devină antreprenori? Să o facă sau nu?

Simona Bișboacă: Desigur, de ce nu? Viața de antreprenor într-adevar nu este pentru toa lumea dar dacă iți dorești independență, iți plac provocările, dorești săți aducă satisfacție munca ta atunci cu siguranță ți se potrivește.

NewsBihor: Ce planuri de viitor aveți pentru anul următor la nivel profesional?

Simona Bișboacă: Pe lângă munca de cercetare și dezvoltare de noi produse în cadrul companiei, îmi doresc să mă implic mai mult în viața și activitatea comunității prin crearea de programe și proiecte sociale, de dezvoltare și promovare a produselor și serviciilor din Bihor.