Două instituții publice din Bihor, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) și Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) și-au dat mâna pentru a sprijini orientarea în carieră a tinerilor.

Pornind de la premisa că ,,toți copiii au nevoie de orientare în carieră”, AJOFM Bihor va organiza, pe parcursul a două zile, în 23 și 24 octombrie, în Cetatea Oradea, prima ediție a unui eveniment preluat din Békéscsaba: Târgul locurilor de muncă și de orientare în carieră. Acesta, deși se desfășoară de peste 20 de ediții în Ungaria, reprezintă o premieră pentru România și este finanțat prin programul Interreg V-A România – Ungaria, în cadrul proiectului ,,Rețea transfrontalieră pentru susținerea dezvoltării profesionale din regiunea de graniță”.

,,Evenimentul se adresează, în primul rând, tinerilor, dar și cadrelor didactice, părinților, angajatorilor din județul Bihor, școlilor, universităților și actorilor principali din piața formării, respectiv a forței de muncă”, a declarat Békési Csaba, în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc miercuri, la sediul AJOFM. Potrivit directorului, la Târg vor participa peste 50 de companii care își asumă rolul de a prezenta tinerilor procedurile de lucru pe care le folosesc, universitățile de pe raza județului Bihor, cel puțin 20 de școli, ce își vor expune oferta educațională, entități publice și furnizori de formare profesională.

Deși proiectul este rezultatul eforturilor comune depuse de Societatea Caritabilă ,,Don Orione” din Oradea, organizație non-guvernamentală care desfășoară activități în domeniul educației și al formării generațiilor tinere, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Bihor, Camera de Comerț și Industrie a județului Békés, Oficiul Guvernamental Békés și Fundația Județului Békés, partenerilor li s-a alăturat și Inspectoratul Școlar Județean Bihor. În cadrul întâlnirii cu presa, inspectorul general Alin Novac Iuhas a explicat de ce a ales să sprijine demersul AJOFM: ,,La nivelul fiecărei unități de învățământ se face orientare în carieră, prin consilierii școlari sau prin diriginți. Abordăm astfel de teme la clasele terminale atât în cadrul orelor de dirigenție, cât și în cadrul ședințelor cu părinții. Dar, nu cred că este suficient doar a informa despre o anumită meserie. E de un impact mai mare ca tinerii să vadă o simulare modernă pentru a înțelege ce înseamnă, de exemplu, sudura, sau să asiste activ la alte forme de demonstrație”.

,,Ne dorim ca tinerii, în special cei de clasa a VIII-a, să vadă clar ceea ce presupune o meserie, iar noi să îi facem să îndrăgească meseriile. În schimb, pe cei de clasa a XII-a sperăm să îi ajutăm să decidă corect în ceea ce privește studiile universitare”, a mai spus Novac.

Târgul locurilor de muncă și de orientare în carieră, deși aflat la prima ediție, se va desfășura după un calendar bine stabilit, în intervalul orar 9.00-17.00, și implică o organizare deosebită, astfel încât elevii să aibă suficient timp la dispoziție pentru a experimenta tot ceea ce își doresc, iar angajații AJOFM, deși puțini, să poată să îi îndrume pe parcursul acestei experiențe. ,,Copiii vor fi preluați, de către un consilier din cadrul AJOFM, de la intrare, și vor fi informați cu privire la eveniment. Apoi, vor vizita standurile care îi interesează. O să avem o zonă în care se vor aplica teste de orientare în carieră, pe care le vom interpreta pe loc. De asemenea, din oră în oră, se va ține câte un workshop interactiv, la care ei vor putea participa. La plecare, participanții vor fi rugați să completeze un chestionar simplu și prietenos, care să ne ajute pe noi să îmbunătățim ediția următoare a evenimentului”, a explicat șeful AJOFM Bihor. În acest context, organizatorii vor asigura transportul gratuit pentru elevii și profesorii care îl solicită și vor oferi pachete cu hrană și apă pentru aceștia.

Békési Csaba a mai anunțat că, prin intermediul proiectului, se va mai amenaja o caravană mobilă și va fi achiziționat un cort gonflabil, pentru organizarea unor miniburse de locuri de muncă în județul Bihor, inclusiv în locurile mai izolate, astfel încât orice bihorean să aibă acces la informație și să cunoască ofertele angajatorilor.

Bursă pentru absolvenți și nu numai

Luna aceasta, mai exact în 18 octombrie, AJOFM va mai organiza, în Campusul Central – Sala Polivalentă a Universității din Oradea, între orele 9.00 – 15.00, Bursa Locurilor de Muncă pentru Absolvenți. Până miercuri, și-au anunțat prezența 74 de companii, care vin cu 910 oferte de muncă, dintre care 157 sunt dedicate celor cu studii superioare.

,,Vom mai fi prezenți, cu această bursă, în Aleșd, Marghita, Salonta și Beiuș. În total, există 1065 locuri de muncă în cele cinci locații. Pe lângă absolvenți, sunt bineveniți toți cei care își caută un loc de muncă, vor să se informeze despre oferta educațională privind cursurile de formare profesională sau să descopere măsurile active pe care le implementăm”, a conchis Békési Csaba.

Larisa Patricia Herlaș