Pe 17 octombrie, de ora 17.30, lumea bună a artei naive îşi dă întâlnire la Muzeul Țării Crișurilor. De la colecţionari la pasionaţi de artă şi de la artişti mari şi mici la iubitori de frumos, toată lumea are aceeaşi destinaţie: Festivalul Naţional de Artă Naivă.

An de an, Oradea devine, pentru câteva zile, capitala artei naive contemporane româneşti. Ediţia din acest an, cea de-a VI-a a Festivalului de Artă Naivă, va găzdui aproape 100 de lucrări din toată ţara, atât contemporane cât şi aparţinând unor artişti de mult dispăruţi, majoritatea căutaţi de colecţionari. Cu ajutorul Asociaţiei Artiştilor Naivi din România, scena artistică naivă prinde contur, încet, dar sigur, pe fondul unui interes tot mai mare din partea consumatorilor mai vechi sau mai noi. „Dacă ţinem cont că la ediţia de anul trecut, aproape 75% din expoziţie a fost vândută, se pare că arta naivă câştigă teren. În ceea ce priveşte arta naivă, considerată o nişă, Asociaţia Artiştilor Naivi din România are meritul de a fi format o piaţă incipientă care creşte şi se dezvoltă de la an la an, de a fi contribuit la formarea unui nucleu de oameni care vor să afle mai multe despre acest gen de artă şi din care se vor forma viitorii colecţionari”, transmit reprezentanții Asociației Artiștilor Naivi din România.

În ediția cu numărul al VI-lea a Festivalului Naţional de Artă Naivă organizatorii au venit cu câteva surprize. Pe lângă secţiunea ,,debutantul anului”, reprezentată de Genoveva Popa, și alte manifestări ale festivalului (conferinţe, lansare de carte, workshop-uri, spectacole de teatru ţărănesc), a fost introdusă şi o proiecţie de film documentar. De asemenea, o altă surpriză este expunerea de lucrări aparţinând unor artişti naivi demult dispăruţi: Ion Niţă-Nicodin (primul artist naiv recunoscut oficial din România), Ghiţă Mitrăchiţă (considerat de criticii de artă drept unul dintre cei mai mari artişti naivi din ţara noastră) şi Viorel Cristea (cel mai mare peisagist naiv din Europa). Lucrările, deosebit de valoroase provin din colecţii particulare. Şcoala Populară de Arte din Botoşani expune lucrări din colecţia proprie, aparţinînd unor artişti naivi absolvenţi ai instituţiei.

Ediția din acest an beneficiază de sprijinul Consiliului Judeţean Bihor prin Direcția de Dezvoltare și Implementare Proiecte, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, C.J.C.P.C.T. Dolj, Muzeul Ţării Crişurilor, Revista „Familia”, Comuna Bârca (jud. Dolj), Cinema Palace, TVR Iaşi, Liceul de Arte Oradea, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor.

Mădălina Venter