Managerul Elvira Rîmbu a reacționat, vineri, în cadrul unei conferințe de presă la acuzația lui Ionel Avrigeanu, liderul grupului PNL din Consiliul Județean, privind organigrama Teatrului Regina Maria.

Ionel Avrigeanu a spus, la ultima ședință a Consilului Județean, că, la instituțiile de cultură, ,,în afară de actori și cei care mișcă scena, deja toți sunt directori”. Replica a venit, câteva zile mai târziu, de la managerul Teatrului Regina Maria, Elvira Rîmbu. ,,Față de posturile prevăzute în organigramă, de când sunt director, nu s-a cerut un post în plus, știind că județul depășește numărul de posturi, având în vedere că Bihorul este, poate, singurul județ în care toate instituțiile de cultură sunt în subordinea Consilului Județean. (…) Actuala schemă nu a fost modificată de mine, și nici organigrama. În 2011, atunci când s-a închis Teatrul de Stat Oradea și s-a făcut Teatrul Regina Maria, consilierii liberali au votat și aprobat actuala schemă, în care sunt câte un manager, un director economic și trei directori artistici la Teatrul Regina Maria, respectiv la Teatrul Szigligeti. Nu am cerut posturi de directori, nu am creat posturi de conducere”, a declarat, vizibil deranjată, actrița.

Au scăzut cheltuielile, au crescut veniturile

Schimbarea conducerii la Teatrul Regina Maria s-a reflectat inclusiv la capitolul cheltuieli și venituri. Bilanțul contabil al ultimei stagiunii arată că succesul instituției de cultură nu este unul doar artistic, ci și financiar. În stagiunea 2018 – 2019 s-au înregistrat cheltuieli cu spectacolele în valoare de 760.000 lei, cu 176.000 lei mai puțin față de stagiunea anterioară, iar încasările s-au ridicat la 953.000 lei, cu 193.000 lei mai mult față de cealaltă stagiune. Practic, cheltuielile s-au diminuat, în timp ce veniturile au crescut semnificativ, ,,nefăcând rabat de la calitate și performanță artistică”, așa cum a precizat Andrian Locovei, directorul artistic al Trupei Iosif Vulcan. Chiar și cea mai recentă ediția a Festivalului Internațional de Teatru Oradea, care a avut loc în luna iunie, a avut încasări mai mari decât ediția din toamnă, în ciuda numărului mai mic de spectacole, așa cum a arătat Victoria Balint, șef de birou proiecte culturale și relații cu publicul al Teatrului Regina Maria.

Însă, dincolo de aspectul financiar, cea mai importantă realizare a stagiunii care s-a încheiat o reprezintă componenta artistică. Și aceasta a fost una bogată atât în ceea ce privește Trupa Iosif Vulcan, cât și la Trupa Arcadia, respectiv Ansamblul Profesionist ,,Crișana”.

Potrivit directorului Leontin Ciucur, activitatea Ansamblului Profesionist ,,Crișana” a fost, în 2018, ,,cea mai de succes din ultimii ani” datorită susținerii de spectacole în multe localități din județul Bihor, în țară și în străinătate. Festivalul Internațional ,,Generația Centenar” de la Chișinău, Festivalul Românesc ,,Sărbătorim Centenarul Unirii 1918 – 2018” din Sacramento, ,,Gala Centenar” din Chicago și Festivalul Internațional ,,Cassovia Folkfest 2018” din Kosice reprezintă doar o parte dintre evenimentele la care artiștii bihoreni au participat anul trecut. Singurul regret al directorului este acela că, din cauza faptului că liberalii din Consiliul Județean au amânat foarte mult votarea bugetului anual, nu a mai reușit să organizeze un festival, însă a anunțat că speră ca în decembrie să ofere publicului din Oradea un concert de colinde.

Stagiunea 2019 – 2020 va aduce un suflu nou

Stagiunea actuală va debuta cu premiera spectacolului „Zloată sau Viitorul președinte al României”, un pamflet socio-polititc de Radu Popescu, interpretat de actorul Eugen Țugulea, prezentat inițial la finele stagiunii trecute doar sub forma de spectacol-lectură. Următoarea producție a Trupei Iosif Vulcan este spectacolul „Creștinii”, un text care face parte din dramaturgia contemporană și va avea premiera națională în 29 octombrie, într-un spațiu neconvențional, la Sinagoga Neologă Zion din Oradea și este pus în scenă de către tânărul regizor Radu Iacoban, după un text al autorului american Lucas Hnath. Urmează o comedie de moravuri regizată de Petru Vutcărău, „Revizorul” de Nikolai Gogol, care va avea premiera în 16 februarie. Aceasta va fi urmată de un spectacol pus în scenă de către regizorul Claudiu Goga și care va avea premiera în 17 mai. Producția cu care se va încheia stagiunea în curs este drama „Trei surori” de A. P. Cehov, care va fi pusă în scenă de câștigătorul premiului ex aequo pentru Cea mai bună regie în cadrul ediției a VII-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea pentru spectacolul „Medeea`s boys”, regizorul Andrei Măjeri.

O noutate a acestei stagiuni va fi lansarea unui proiect artistic prin care se dorește atragerea spre teatru a adolescenților și tinerilor, prin spectacole care au și o componentă educațională, alta decât cea care se regăsește în școli. Astfel, trupele Arcadia și Iosif Vulcan vor aborda texte contemporane sau clasice care atrag atenția, prin tematica lor, asupra problemelor reale cu care se confruntă tinerii. Primul astfel de text, ,,Exploziv”, al tinerei dramaturge Elise Wilk, va avea premiera la Teatrul Arcadia în 29 noiembrie. Spectacolul cu care debuteză mandatul de director artistic al actorului Șerban Borda se adresează liceenilor și abordează probleme actuale, de la relația tensionată sau superficială dintre părinți și copii, la bulliyng, sau relația elev-profesor. Spectacolul va fi urmat de o sesiune de discuții interactive cu adolescenții. Repertoriul trupei Arcadia va include și un spectacol non-verbal adresat copiilor cu vârste mai mari de 3 ani, dar și un spectacol de animație, al cărui subiect va fi bazat pe rezultatul unor workshopuri pe care actorii le vor susține în școlile gimnaziale din Oradea.

Întrucât în clădirea teatrului din Piața Regele Ferdinand se fac reparații, în acest an actorii orădeni vor juca la Sala Arcadia, Casa de Cultură a Sindicatelor, Filarmonica de Stat Oradea, Sala „Florica Ungur” și pe Scena Mobilă amplasată în Cetatea Oradea. ,,Rugămintea pe care o adresez publicului orădean este acela de a ne susține și de a veni alături de noi acolo unde mergem, pentru ca spectacolele să se joace cu succes și pe perioada reparațiilor”, a transmis Elvira Rîmbu amatorilor de teatru.

Biletele pentru spectacolele Teatrului Regina Maria pot fi achiziționate de la Agenția teatrului, online pe www.biletmaster.ro și cu o oră înainte de fiecare spectacol de la locația unde acesta urmează să aibă loc.

Larisa Patricia Herlaș