Din 2016, la Cadea funcționează cea mai modernă școală profesională din județ. „S-au investit mai mult de 4 milioane euro. Am construit garsoniere pentru profesori, internat, sală și terenuri de sport, ateliere, cantină. Avem un campus școlar la țară, un lucru neobișnuit, dar este justificat de faptul că la Săcueni și Tămășeu se vor realiza parcuri industriale și astfel vom putea furniza forța de muncă cerută de piață”, a spus Karancsi Béla, directorul Liceului Tehnologic nr. 1 Cadea. La școala din Valea Ierului, conducerea Consiliului Județean, reprezentanții Asociației Bihor West Professional și cei ai Autobara, Selina, Drumuri Orășenești, Faist, Eberspächer Exhaust Technology România au implementat clasele cu specializarea mașinist, zidar, respectiv sudor, după modelul Școlii Germane Kronstadt. „Am reușit să dăm mâna cu firmele cele mai importante din județ. Nu creăm ceva nou, ci învățăm de la alții. La Brașov acest concept este un succes; nu este un secret că încercăm să copiem ceea ce acolo a funcționat. Trebuie să creăm forța de muncă și să o păstrăm. Tocmai de aceea, Consiliul Județean Bihor a achiziționat pentru școală cea mai nouă tehnologie: simulatorul de sudură, un aparat ultramodern, ce a costat 27.000 euro”, a precizat Pásztor Sándor, președintele Consiliului Județean Bihor.

Mediul de afaceri își dorește să angajeze tineri din Bihor

Autoritățile caută să îi atragă pe elevi către școlile profesionale. „Trebuie să faci meseria aceasta atractivă, să elaborezi niște mașinării care să fie atractive pentru ei. Nu poți pune un copil de 14 ani să sudeze, să inhaleze fum din prima zi. Poți să îl atragi în meseria aceasta doar prin joacă. Simulatorul de la Cadea este asemenea unui joc pe calculator. După partea de joacă urmează însă, temele. Simulatorul nu permite elevului să treacă la o altă temă decât dacă la precedenta obține un punctaj corespunzător”, a explicat Hizo Zoltán, directorul Asociației Bihor West Professional. Deși mai au la dispoziție două săptămâni, la Ștei, unde va funcționa clasa duală cu specializarea mecanic auto, pe cele 22 de locuri s-au înscris deja 20 de candidați. “Eu am avut posibilitatea să aduc forță de muncă din Asia, dar am preferat să mă implic în acest proiect care crează forță de muncă pe plan local. Noi trebuie să refacem ceea ce s-a desființat: școlile profesionale. Lipsa lor se simte acum prin lipsa meseriașilor, oamenilor calificați”, a precizat Octavian Bara, manager Autobara. După modelul german, în acdrul acestui sistem de învățământ, partea practică este distribuită astfel: 20% în primul an de studiu, 40% în cel de-al doilea și 60% în anul III. „Nu suntem doar parteneri ci și beneficiari ai acestui proiect. Nevoia de forță de muncă există, este cert. Noi avem nevoie de sudori pentru că activăm în domeniul construcției tobelor de eșapament. Am încercat să mergem mai aproape de copii, de părinți, trebuie să creăm win-win situation, din care fiecare parte are de câștigat. Copiii de la școlile profesionale nu sunt mai puțin luminați ci au posibilitatea să se califice într-o meserie din care să câștige”, a spus, Codruța Bala, director resurse umane, Eberspächer Exhaust Technology România.

Printre beneficiile înscrierii în clasele profesionale, după model Kronstadt, amintim o bursă de 400 lei/lună, cazare și masă gratuit, formare profesională cu ajutorul celei mai noi tehnologii și obținerea garantată a unui loc de muncă.

Veres Diana