De mai bine de un an de zile, News Bihor încearcă să afle anumite informații privind cheltuirea banului public la nivel local. 90% din solicitările scrise și depuse la registratura societăților aflate în subordinea Consiliului Local sau chiar Primăriei Oradea rămân fără răspuns. În cazul în care angajații administrației locale oferă răspunsuri, acestea se află la limita termenelor prevăzute de lege, însă nu oferă nicio informație.

Agenția News Bihor, din cadrul Direcției de Dezvoltare și Implementare Proiecte, a solicitat Consiliului Local Oradea, în data de 9 aprilie 2019, prin adresa cu nr. 163, să facă publice toate deplasările realizate în mod real de primar, și cei doi viceprimari. Este vorba despre o evidență a tuturor deplasărilor efectuate în perioada ianuarie 2018-martie 2019 de cei trei edili, atât cele pentru care s-a solicitat diurnă, cât și cele fără diurnă. În baza legii 544/2001, s-a cerut municipalității să menționeze, în cazul fiecărei deplasări, motivul, destinația, ziua plecării și ziua întoarcerii, mijlocul de transport utilizat și sumele achitate de instituție pentru acoperirea cheltuielilor, evidență întocmită în conformitate cu prevederile legale. Am solicitat de asemenea Consiliului Local Oradea, lista tuturor deplasărilor angajaților instituției, efectuate cu sau fără diurnă. Pe site-ul instituției, pentru perioada 01-31.03.2019, a fost făcută publică următoarea informație „cheltuielile de deplasare sunt în cuantum de 13,918.46 lei; între 01-28.02.2019, acestea sunt de 4,510.09 lei”. Pe același site, figurează faptul că Primăria a achitat 2,269.89 lei „cheltuieli închiriere auto pentru o deplasare efectuată în Italia de unul dintre viceprimari pe 21.12.2018”.

Răspuns la indigo

Solicitarea News Bihor a fost depusă cu mențiunea că în cazul unui refuz, conform Art. 7 (2) al Legii 544/2001, răspunsul motivat să fie expediat în termen de 5 zile. Angajaților Primăriei Oradea le-a luat 29 de zile să răspundă astfel:

„Catre News Bihor, din subordinea directa a Consiliului Judetean Bihor,

Buna ziua,

Ca urmare a cererii nr. 52 din 9.04.2019, va invitam sa intrati pe site-ul www.oradea.ro unde veti gasi toate informatiile necesare. 

 

Biroul de Presa

Primaria Oradea”

 

Fără să înregistreze documentul, fără să îl semneze, în semn de asumare a responsabilității, angajații Compartimentului Presă au oferit același răspuns și la cererile depuse în data de 14 mai 2018, 23 iulie 2018, 01 august 2018. Cei responsabili cu furnizarea răspunsurilor ne-au direcționat către site-ul primăriei, doar că informațiile publicate la rubrica TRANSPARENȚĂ nu respectă formatul solicitat. Prin urmare, pentru o informare corectă și cu respectarea legii privind protecția datelor, solicităm, încă o dată, publicarea cheltuielilor așa cum prevede legea.

 

Veres Diana