Conform documentației, bugetul fiecărui partener este de 72.500 euro. În cadrul proiectului RO-HU, oraşul Aleşd este lider, iar comuna Şinteu, municipiul Marghita, autoguvernarea locală a orașului Szarvas şi autoguvernarea locală a orașului Berettyóújfalu, parteneri. Proiectul se adresează administrațiilor locale și vizează „îmbunătăţirea instrumentelor şi procedurilor de lucru ale acestora, prin creşterea eficienţei lor”. Dacă săptămâna trecută, reprezentanții celor 5 parteneri au participat la o întâlnire de lucru, în orașul Berettyóújfalu, marți, aceștia s-au întâlnit la Șinteu. Activităţile pilot propuse de administrația din Șinteu vizează îmbunătăţirea infrastructurii IT din cadrul Primăriei prin achiziţia de echipamente specifice care să asigure securitatea informaţiilor gestionate și dezvoltarea unui sistem de comunicare cu populaţia prin mesaje SMS. „Acest sistem va permite interacţiunea rapidă cu populaţia în cazul unor situaţii de urgenţă, dar şi comunicarea către cetăţeni a diverselor informaţii importante. De asemenea, urmărim să dezvoltăm şi să extindem sistemul de supraveghere prin achiziționarea și montarea a 8 camere video. Se va crea o reţea de internet cu 10 puncte hotspot, instalate în cele mai importante și populate zone ale comunei, asigurând astfel conectarea la internet pentru aproximativ 500 de persoane”, a spus în prezentarea sa, primarul comunei Șinteu, Benedek Lasak. În componența comunei intră 4 sate: Şinteu (reşedinţa comunei), Valea Târnei, Huta Voievozi şi Socet, și are o populație de 1021 locuitori.

Prin programul Interreg, comuna Șinteu se va transforma într-o comunitate Smart. „Prin conceptul Smart villages, zonele rurale și comunitățile se bazează pe dezvoltarea de noi oportunități, unde rețelele și serviciile tradiționale precum și noile rețele sunt îmbunătățite prin intermediul tehnologiilor digitale, telecomunicațiilor, inovațiilor”, au precizat specialiștii în IT prezenți la work-shopul programat marți, în localitatea bihoreană de pe Muntele Șes. Prezenți la Șinteu, partenerii din Szarvas au vorbit despre modalitatea prin care administrația locală poate participa la asigurarea ordinii publice, respectiv cum poate fi structura civilă o completare a poliției. Secretarul primăriei din localitate, Melis János, a prezentat o abordare modernă a asigurării ordinii publice, un parteneriat cu comunitatea locală bazat pe tehnologie. Ultima prezentare a fost una deosebit de captivantă, și a adus în discuție modul prin care, pe bază de voluntariat și principii civice, s-a reușit diminuarea infracționalității în oraș. În Ungaria, structurile de apărare civilă bazate pe voluntariat s-au format la începutul anilor `90, completând activitatea desfășurată de organele de poliție, cu misiune și competențe bine stabilite. În orașul Szarvas, activitatea acestei structuri civile este sprijinită de administrația locală, dar și de asociația pentru dezvoltarea turismului local. Principalele misiuni ale acestei structuri cu 42 membri au fost prezentate de șeful acesteia, Tusjak Tamás. Acesta a expus date statistice privind rata infracționalității în urmă cu un sfert de veac, evoluțiile acesteia, dar și dificultățile de ordin logistic și material întâmpinate. Numărul orelor de voluntariat acumulate de membri structurii civice de apărare se ridică la 4.000.

Următoarea întâlnire va avea loc joi, 21 februarie, în orașul Szarvas.

Veres Diana