Autoritățile publice locale din România au fost prezente pentru prima dată la forumul anual al ,,Inițiativei Celor Trei Mări”. Adrian Simon, consilier la cabinetul președintelui Consiliului Județean, și Răzvan Puia, șeful Cancelariei Prefecturii, au participat, reprezentând interesele județului Bihor, la summitul din 3 iulie, care a avut loc în Rzeszow, voievodatul Podkarpackie (Polonia).

Fondată în anul 2015 ca urmare a demersurilor de cooperare dintre Polonia și Croația, ,,Inițiativa Celor Trei Mări” are ca obiectiv principal coagularea intereselor și strategiilor de dezvoltare majore ale regiunii Europei Centrale sub aceeași cupolă. ,,Printre acestea se distinge infrastructura rutieră de la Marea Baltică până în Grecia, trecând și prin România, asigurarea securității energetice printr-o infrastructură de gaz adecvată și nu în ultimul rând un accent pregnant pe securitatea digitală”, a explicat Adrian Simon, purtător de cuvânt al Consiliului Județean Bihor.

12 țări membre UE sunt implicate în acest proiect imens. Este vorba de Austria, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia, Slovenia şi Ungaria. Toate aceste state, cu excepția Austriei, au fost parte a blocului comunist. ,,Vrem și trebuie să unificăm eforturile pentru a planifica în țările noastre o dimensiune de colaborare transfrontalieră. Pentru că se impune ca regiunile de la granițe să nu rămână la <<periferie>>, iar în ultimii ani acestea au făcut un progres vizibil în cadrul procesului de integrare europeană”, a declarat, în cadrul deschiderii lucrărilor, Andrzej Duda, președintele Poloniei.

Via Carpatia

Referitor la primul proiect de anvergură al Inițiativei, Via Carpatia, care presupune construirea unei autostrade ce urmează să lege Marea Mediterană de Marea Baltică, președintele polonez a precizat că proiectul de infrastructură rutieră este unul ,,nu doar cu conotații de dezvoltare economică între state, ci și un amplificator de colaborare între regiuni, asigurând posibilitatea administrațiilor publice locale de a avea o cooperare sporită și durabilă”. Duda și-a încheiat discursul subliniind: ,,în ultimii 30 de ani ne-am concentrat pe cooperare politică <<la centru>>, nu și pe proiecte ce dezvoltă periferiile. Timpul a arătat că a fost o greșeală. Trebuie de acum să ne concentrăm pe dezvoltarea de căi rutiere moderne, pe porturi, pentru a acoperi golurile din relațiile de afaceri și turism, spre exemplu”.

,,Au urmat două panel-uri de discuție unde accentul a fost pus pe necesitatea schimbării paradigmei <<de la Est spre Vest>>, pe un sistem care funcționează cu centrul de greutate pe Nord – Sud. În cadrul celui de-al doilea panel, în care au fost prezenți lideri ai autorităților publice locale din Slovacia (Kosice), Ungaria (județul Borsod) și Polonia (voievodatul Podkarpackie), punctele de plecare au fost date de cele prezentate de ministrul infrastructurii, Andrzei Adamczyk. Acesta a subliniat că țara sa va proiecta și finaliza execuția a 700 km de autostradă în Estul Poloniei, proiectul strategic Via Carpatia contribuind la redefinirea rolului acestui stat și a întregii regiuni în Europa”, mai precizează Simon.

Delegație din Bihor

Prezența Bihorului la forum a fost o consecință directă a succesului marcat în martie 2018 prin semnarea la Oradea a protocolului de susținere a proiectului Via Carpatia de către patru președinți de consilii județene și prefecți din județele aflate la granița cu Ungaria, beneficiari direcți ai rutei transnaționale. Din delegație au făcut parte Adrian Simon, consilier la cabinetul președintelui CJ Bihor, și Răzvan Puia, șeful Cancelariei Prefectului Bihor. ,,Via Carpatia este un proiect de semnificație strategică pentru regiunea noastră, dar nimic nu se va întâmpla de la sine. Tocmai în acest sens am ținut să fim prezenți acolo pentru că suntem conștienți că acest proiect necesită mișcări și acțiuni comune ale tuturor părților implicate. La Rzeszow au fost subliniate beneficiile aduse prin integrarea sistemelor de transport din regiunea vizată cu o energie și un pragmatism pe care sperăm să le implementăm în viitoarele acțiuni ale autorităților centrale și locale din România, pentru ca Via Carpatia să nu rămână o speranță, ci să devină o realizare concretă”, a declarat, pentru NewsBihor, Răzvan Puia.

În cadrul celui de al doilea panel, Adrian Simon a prezentat un scurt istoric al semnării protocolului, etapele preconizate pentru continuitate, precum și interesul declarat de liderii autorităților publice județene pentru susținerea și implementarea acestui proiect.

Mai multe despre semnarea protocolului de susținere a proiectului Via Carpatia în România găsiți aici: https://agentianewsbihor.ro/2018/03/23/s-semnat-protocolul-de-sustinere-proiectului-via-carpatia-romania/.

În decursul următoarelor două luni se va organiza o primă ședință de lucru, la Timișoara, care va viza elemente aplicate și detalii tehnico-economice pentru concretizarea etapelor de inițiere și implementare. Agenda acestei ședințe de lucru va fi cu atât mai importantă cu cât la mijlocul lunii septembrie este programat summitul ,,Inițiativei celor Trei Mări” la București.

Larisa Patricia Herlaș