Persistența temperaturilor ridicate, caracteristice în timpul verii, poate influența negativ starea de sănătate a populației, în special a grupelor la risc. Însă, există modalități de prevenire şi combatere a efectelor caniculei.

Canicula este definită ca o creştere a temperaturii zilnice cu peste 10 °C faţă de temperatura medie a zonei respective şi este o cauză importantă de morbiditate şi mortalitate, în special în regiunile cu umiditate crescută. ,,Creşterea temperaturii globale este o realitate care începe să fie recunoscută pretutindeni fiind răspunzătoare de înmulţirea problemelor medicale legate de caniculă. Pe lângă morbiditatea determinată de efectele directe ale căldurii, temperaturile crescute sunt asociate cu creşterea poluării atmosferice, cu frecvenţa crescută a evenimentelor extreme (inundaţii, secetă, tornade) şi cu riscul mărit de transmitere a bolilor infecţioase prin intermediul vectorilor ( rozătoare, insecte ) şi al apei contaminate”, a transmis directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică (DSP) Bihor, dr. Daniela Rahotă.

Potrivit medicilor, căldura este mai greu de suportat în primele zile de caniculă, pentru că organismul nu este obişnuit cu temperaturile ridicate, dacă sunt temperaturi ridicate atât ziua, cât şi noaptea, pentru mai multe zile consecutiv, dar și atunci când umiditatea atmosferică este ridicată şi nu suflă vântul, sau poluarea atmosferei se adaugă căldurii. Grupele la risc sunt reprezentate de copii, vârstnici, persoane cu dizabilități, boli cronice sau persoane care desfășoară activități profesionale în aer liber.

Recomandările DSP Bihor pentru populația generală:

  • Consumaţi cel puţin 2 litri de lichide pe zi fără a aştepta să apară senzaţia de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă la fiecare 15-20 min. Lichidele nu trebuie băute prea reci pentru că în acest caz se elimină înainte de a hidrata organismul.
  • Alimentaţia trebuie să fie una uşoară, să conţină alimente proaspete, fără prea multe calorii – recomandate sunt carnea slabă preparată la grătar, lactatele, cerealele precum şi cât mai multe fructe şi legume care, prin apa, sărurile minerale şi vitaminele pe care le conţin , asigură în mod constant hidratarea organismului.
  • O doză de iaurt produce aceeaşi hidratare ca şi un pahar de apă.
  • Nu consumaţi alcool deoarece acesta favorizează deshidratarea şi diminuează capacitatea de apărare a organismului împotriva căldurii.
  • Evitaţi băuturile cu conţinut ridicat de cofeina (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri răcoritoare carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice.
  • Evitaţi sau măcar limitaţi consumul de grăsimi şi dulciuri concentrate.
  • Încercaţi să staţi cât mai mult în locuri răcoroase, cu umbră.
  • Evitaţi ieşirile şi activitatea fizică între orele 11-18. Este indicat ca plimbările să se facă dimineaţa şi seara.
  • Dacă este necesar să ieşiţi, încercaţi să staţi sau să mergeţi mai mult prin zonele cu umbră. Protejaţi-vă capul, faţa şi ochii cu ajutorul unei pălării şi a ochelarilor de soare. Purtaţi haine de culoare deschisă, subţiri, comode; de preferat sunt cele din in şi bumbac; evitaţi-le pe cât se poate pe cele din materiale sintetice care nu permit o bună aerisire a corpului. Este bine să aveţi la îndemână o sticlă cu apă.
  • Faceţi cât mai des duşuri cu apă călduţă.
  • În interiorul locuinţei staţi în camerele cele mai răcoroase. Dacă nu aveţi o cameră răcoroasă, apelaţi la un ventilator sau la un aparat de aer condiţionat pentru a răcori atmosfera.
  • Dacă aveţi aer condiţionat, reglaţi aparatul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală.
  • Ventilatoarele nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depăşeşte 32 grade Celsius.
  • Dacă nu aveţi aer condiţionat în locuinţă, la locul de muncă, petreceţi 2-3 ore zilnic în spaţii care beneficiază de aer condiţionat.
  • Evitaţi expunerea la soare (plaja) între orele 11-18, când razele soarelui sunt foarte puternice.
  • Dacă aţi făcut insolaţie, aveţi nevoie de săruri minerale pe care le puteţi asigura prin consumul de supe de legume şi sucuri de fructe. Se mai recomandă alimente cu aport mare de potasiu şi magneziu, cum ar fi: bananele, pepenele galben, lintea, cartofii, mazărea, fasolea boabe şi soia. Evitaţi expunerea la soare câteva zile, utilizaţi produse pentru calmarea arsurilor solare, iar dacă simptomele se agravează sau se prelungesc, consultaţi medicul.

Angajatorii sunt obligaţi să asigure condiţii propice de muncă salariaţilor în vreme de caniculă, să alterneze perioadele de lucru cu cele de repaus în locuri umbrite, în care există curenţi de aer, să reducă intensitatea şi ritmul activităţilor fizice. Dacă temperatura exterioară depăşeşte 37 °C cel puţin două zile consecutiv, pentru menţinerea stării de sănătate a salariaţilor, angajatorii sunt obligaţi să asigure: apă minerală – 2-4 l/persoană, echipament de protecţie, ventilarea locului de muncă, posibilitatea de a face duşuri (în anumite situaţii).

Dacă nu este posibilă realizarea acestor condiţii, se va stabili reducerea duratei zilei de lucru, eşalonarea acesteia până la orele 11 şi după orele 17 şi chiar întreruperea colectivă a lucrului, cu menţinerea activităţii doar acolo unde ea nu poate fi suspendată.

Larisa Patricia Herlaș