Maestrul Ioan Mâinea s-a stins din viață în 16 mai 2008, lăsând în urmă peste 150 de roluri, dintre care Salieri din ,,Amadeus” de Peter Schaffer, Cetăţeanul turmentat din ,,O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale sau Prospero din ,,Furtuna” de William Shakespere. Timp de un an, între 1992 – 1993, a fost director al Teatrului de Stat din Oradea, iar ultima apariţie pe scena orădeană a avut-o în spectacolul ,,Electra”, regizat de Mihai Măniuţiu, în care a interpretat rolul Bătrânului. Acum, la zece ani de la trecerea la cele veșnice, publicul este așteptat, alături de colegi şi de familie, la slujba de parastas care va avea loc duminică, 20 mai, de la ora 12.oo, la Biserica ,,Buna Vestire”.

Criticul de teatru Elisabeta Pop a prezentat pe scurt traseul artistic al actorului Mâinea:

,,Talentul  actoricesc al tânărului Ion a fost remarcat de oameni de teatru valoroşi, el devenind studentul unei remarcabile regizoare: Marietta Sadova. Om de cultură autentic, doamna Sadova şi-a îndrumat studenţii spre scenă, dar ştia să le insufle interesul şi gustul pentru cultură, pentru lectură, pentru cunoaşterea artelor – pictură, muzică clasică, film.

După un debut spectaculos la Teatrul Mic din Bucureşti, Ion Mâinea pleacă în provincie, onorând cu talentul său scenele pe care a jucat. La Teatrul din Oradea a jucat sub conducerea regizorală a unor  artişti  ca: Marietta Sadova, Sanda Manu, Ion Olteanu, Zoe Anghel Stanca, Dan Alexandrescu, Szombat Gile Otto,  Alexandru Colpacci, Sergiu Savin, Alexandru Darie, Victor Ioan Frunză, Mihai Măniuţiu, Anca Bradu, Ioan Ieremia, Tudor Chirilă ş.a. Fiind un actor exigent, cultivat  şi cu imaginaţie bogată, a fost mereu un colaborator exemplar al colegilor regizori. Nu comod, se-nţelege, dar perspicace, inteligent şi o fire iscoditoare, ştia cum să ajungă la cea mai profundă fibră a personajului. A jucat  roluri pozitive sau negative, în piese clasice şi contemporane, din dramaturgia română şi universală: I.L. Caragiale, Lucian Blaga, V.I. Popa, Kiriţescu, D.R. Popescu, Mircea Bradu,  Shakespeare, Beaumarchais, Brecht, Albee, Durrenmatt, Pinter etc. Numitorul comun al tuturor rolurilor interpretate: ţinuta scenică impecabilă, statura impunătoare, seriozitatea abordării amănunţite a caracterelor.

A cochetat, vorba vine, cochetat, cu regia, prestaţia  lui  şi în acest spaţiu artistic dovedindu-se întru totul profesionistă, atât la Teatrul de Stat din Oradea, cât şi la Teatrul Arcadia. Spectacole ca <<Într-un parc pe o bancă>> sau <<Apollodor>> au întrunit un număr impresionant de reprezentaţii – asta ca să dau doar două exemple, dar ele sunt mult mai multe.

Spectatorii l-au iubit şi l-au respectat pe actorul Ion Mâinea. Colegilor tineri le-a fost, cu siguranţă, model. E şi motivul pentru care am evocat, cu emoţie, prodigioasa sa personalitate”.

Larisa Patricia Herlaș