Are 34 de ani și este directorul Școlii Gimnaziale „Aurel Pop” din comuna Oșorhei. S-a născut însă în Buntești, Țara Beiușului, iar de mai bine de 17 ani, locuiește în Oradea. Adrian Sorin Mohuț nu și-a imaginat vreodată că va ajunge dascăl, dar după aproape un deceniu de la momentul titularizării, crede că profesorii trebuie să transforme niște copii în oameni mari. Tânărul director dezvăluie cum au reușit profesorii să reducă rata abandonului la școala „Aurel Pop” și cum a ajuns instituția de învățământ, partener în organizarea unei conferințe internaționale la … Istanbul.

NewsBihor: Ești profesor. Ai știut dintotdeauna că aceasta este vocația, acesta este drumul pe care trebuie să pășești sau ai avut îndoieli?

Adrian Mohuț: Să știi că niciodată nu mi-am imaginat că voi ajunge dascăl. Aveam o părere foarte bună despre dascălii mei, însă întotdeauna mă întrebam cum pot să reziste într-un sistem în continuă reformă. În 2007, după terminarea facultății, am cochetat puțin cu mediul privat. Vreo doi ani le-am încercat pe toate: bancă, agent bursă de valori, reprezentant vânzări. În 2009, piața muncii se cam clătina, eram în plină criză economică, așa se vehicula peste tot, și la îndemnul mamei mele, omul datorită căruia, o spun de fiecare dată, sunt ceea ce sunt azi, m-am hotărât să mă înscriu la titularizare. Întâmplarea a făcut să îmi placă această profesie, chiar dacă la început am zis că este doar o soluție de moment. Azi, deși nu mi-e frică de schimbare, și nu mi-a fost niciodată, pot spune că nu mă văd făcând altceva. Cred prea mult în tânăra generație și în potențialul fiecărui elev cu care interacționez.

NewsBihor: Ești tânăr, iar alegerea funcției de director a unei instituții de învățământ într-o comunitate nu este un lucru ușor de făcut. Cu ce gânduri ai pornit în această etapă a carierei?

Adrian Mohuț: Cred că experiența nu vine neapărat odată cu vârsta, ci cu intensitatea cu care este trăit fiecare moment. Am început să construiesc prin multă muncă tânărul de azi, printr-o perfecționare continuă și implicare în tot ceea ce înseamnă societatea în care trăiesc eu ca individ. Sunt o persoană altruistă și cred foarte mult în potențialul tinerilor. Am pornit la drum cu un simplu gând: să aduc un plus de valoare. Să fii manager într-o instituție de acest gen, nu este ușor; sunt mulți factori implicați în deciziile ce trebuie luate, însă știu că pentru mine cel mai important este elevul.

NewsBihor: Ce proiecte derulează școala gimnazială „Aurel Pop” sau ce proiecte de succes a derulat?

Adrian Mohuț: Lista ar fi lungă, asta pentru că am reușit să îi conștientizez atât pe elevi cât și pe părinți de importanța acestor proiecte care susțin dezvoltare copilului ca individ, pe de o parte și, pe alta, echipa de dascăli tineri, profesioniști și dornici de implicare. Pe lângă activitățile extracuriculare săptămânale, suntem parteneri în numeroase proiecte județene, interjudețene, naționale și chiar într-unul internațional. În martie 2018, Școala Gimnaziala „Aurel Pop” din Oșorhei a fost partener în organizarea unei conferințe internaționale la Istanbul, cu tema „Managementul Resurselor Umane”.

NewsBihor: Cum ai descrie colaborările dintre instituțiile statului atunci când în joc este viitorul copiilor?

Adrian Mohuț: Fără o bună colaborare cu celelalte instituții ale statului, sunt conștient că ar exista un demers mult mai greu în atingerea țintelor strategice stabilite. Pot să menționez că beneficiez de deschidere atât din partea Primăriei Comunei și Consiliului Local Oșorhei, cât și din partea Consiliului Județean Bihor, îndrumare și sprijin din partea Inspectoratului Școlar Bihor. Am tangență de fiecare dată cu oameni cu experiență, cu deosebit interes pentru comunitate și cu dorința de a îmbunătăți procesul instructiv-educativ.

NewsBihor: Cum reușeste echipa managerială să responsabilizeze elevii școlii? În ce proiecte sociale au fost implicați elevii și ce impact au avut asupra lor?

Adrian Mohuț: Nu este greu. Am norocul să am parte de elevi atenți la problemele semenilor, așa sunt crescuți în familiile din care provin. Mi-am dat seama de acest fapt la primul proiect social organizat în anul școlar 2018, pentru rezidenții unui azil de bătrâni. În două zile, atât părinții cât și elevii și profesorii s-au mobilizat într-un mod exemplar. Pe parcursul acestui an, am avut mai multe vizite la case de bătrâni, copii cu diferite deficiențe. Ultima acțiune am organizat-o chiar eu la Centrul de bătrâni cu dizabilități de la Râpa unde am petrecut momente pline de emoție. Nimic nu este dificil când ești conștient de rolul tău în această lume și știi să apreciezi ceea ce ai, gândindu-te și la cei mai puțin norocoși.

NewsBihor: Cum reușești să gestionezi fenomenul abandonului școlar, în mod special în rândul copiilor proveniți din comunitățile de romi?

Adrian Mohuț: Aici amintesc buna colaborare cu departamentul de asistență socială a Primăriei Oșorhei și Poliția Locală. Sunt cazuri puține provenite din comunitatea de romi ce converg spre abandon. Reușim să luăm legătura cu familiile și să îi facem să înțeleagă importanța educației în 2018. Rezultatul? În iulie 2017 erau înscriși 589 de copii, iar în prezent lista celor înscriși la cursurile școlii noastre cuprinde 621 de nume.

NewsBihor: Ce îți dorești să obții pe plan profesional pe termen mediu și lung?

Adrian Mohuț: Îmi doresc să evoluez odată cu societatea, să reușesc să fac față schimbărilor, iar după cei patru ani de mandat ca manager, să pot spune că am fost de folos oamenilor cu care am interacționat în fiecare zi. Închei prin a spune că școala nu este a noastră, noi suntem ai școlii și avem un rol bine definit: acela de a transforma niște copii în oameni mari!

 

Veres Diana