Reprezentantă a tinerei generații de creatori vestimentari bihoreni, Szatmári Beáta posedă o formulă matematică după care se orientează atunci când realizează ținute care poartă semnătura „Beatitude”. Un interviu despre tendințele actuale și atitudine în lumea modei…

NewsBihor: Ai absolvit științe exacte, când și cum ai descoperit că adevărata pasiune este moda?

Szatmári Beáta-Gréta: M-a fascinat acest domeniu de când eram copil. Îmi aduc aminte că alegeam rochițe și îmbrăcam păpușile, iar în pauzele de la școală realizam tot felul de schițe. Prietenii mă întrebau ce îmbrăcăminte să poarte și în scurt timp s-au obișnuit să îmi ceară sfatul când mergeau la cumpărături. Ca la mulți dintre noi, alegerea profesiei nu a avut nimic în comun cu visele din copilărie. În liceu am studiat profilul matematică-informatică pentru ca în facultate să aleg Științele Economice. Atunci am decis să mă reorientez și să îmi urmez visul, acela de a crea ținute pentru doamne și domnișoare.

NB: Ce sacrificii ai făcut pentru a reuși să îți urmezi visul?

Szatmári Beáta-Gréta: Toate s-au întâmplat relativ repede. Am știut ceea ce îmi doresc, ca visul meu să devină realitate. Nu mi-am permis să mai pierd timp așa că în câteva minute, ideea părea că prinde contur. Pur și simplu am început să completez formularul de înscriere pentru Academia de Arte din Debrețin. În fiecare moment am simțit susținerea familiei. Știu sigur că fără familia mea nu aș fi reușit să studiez design-ul vestimentar cu toate secretele sale.

NB: Care etapă a designului vestimentar te atrage sau te definește: tradițional sau modern?

Szatmári Beáta-Gréta: Ambele reprezintă o provocare. Când realizează o schiță, creatorul trebuie să țină cont de tendințe, culori, grupul țintă. Clientul reprezintă punctul de referință, care, în același timp, stabilește limitele. Să luăm exemplul redării unei flori în 3D – procesul de creație începe cu sursa de inspirație. Trebuie să vă imaginați un conglomerat de puncte și linii care se intersectează. Odată ce pot să îmi imaginez un model, el va prinde, cu siguranță, viață. Dacă pare suficient de interesant, încerc să aplic versiuni îmbunătățite pentru întreaga colecție.

NB: Cum arată femeia secolului XXI?

Szatmári Beáta-Gréta: Există deja un motto al femeii secolului XXI: „Dress like you’re already famous” (Îmbracă-te ca și cum ai fi deja celebră).

NB: Cum se desfășoară o zi în atelierul de creație?

Szatmári Beáta-Gréta: În fiecare dimineață stabilim ceea ce avem de făcut strict pentru ziua respectivă. Ne uităm peste desene, planuri, apoi ne ocupăm de comenzi. După toate acestea trecem la partea de execuție: croim, coasem și ajustăm.

NB: Ce este „la modă” și cu ce material se lucrează cel mai ușor?

Szatmári Beáta-Gréta: Culorile sunt determinate, întotdeauna, de impulsurile modei actuale. Ca și la materiile prime, când lucrez cu culori îmi plac extremele și modul unic de combinare a acestora. De multe ori mă joc cu materialele monocromatice, astfel încât sa mă folosesc de lumina, structura și compoziția suprafeței textile. Linia de croi, pliurile și răsucirile servesc același scop.

NB: Care este specialitatea ta?

Szatmári Beáta-Gréta: Îmi place să lucrez cu forme tridimensionale și să le aplic pe materiale. Totodată lucrăm doar manual chiar și la inserția perlelor, și punem preț pe menținerea calității la cel mai înalt nivel.

NB: Ce premii ai câștigat? Ce colecții ai avut?

Szatmári Beáta-Gréta: Cu colecția Ready Folded am câștigat medalia de argint la concursul internațional Design Award & Competition, cu o concepție bazată pe croiul tridimensional și culori într-o notă feminină și armonioasă. În anul 2017 am avut și prezentarea colecției Serenity, la care am colaborat cu pianistul Thurzó Zoltán. Creațiile au pus în valoare formele feminine, accentuându-le cu dantelă. Sursa de inspirație a fost apusul soarelui, plaja și am folosit pentru aceasta nuanțe de verde, albastru-ocean, auriul nispiului. În prezent lucrăm la colecția Dream Flowers, unde am revenit la aplicarea tridimensională, încercând să prezentăm bogăția culorilor și a formelor florilor.

NB: Ce înseamnă pentru tine brandul propriu „Beatitude”?

Szatmári Beáta-Gréta: Pentru mine „Beatitude” este împlinirea unui vis, ceea ce nu puteam realiza fără încredere în propriile forțe, tenacitate și foarte multă muncă. Mesajul este totodată și semnificația cuvântului, adică fericire, simte-te bine în aceste haine. Formula matematică, ce descrie cel mai bine această stare este următoarea: creațiile Beatitude + doamne și domnișoare = fericire.