La inițiativa Consiliului Județean Bihor, reprezentanții autorităților din Satu Mare, Bihor, Arad și Timiș au semnat vineri, acordul în baza căruia se obligă să îşi armonizeze eforturile pentru promovarea și implementarea proiectului „Via Carpatia” în România.

Pásztor Sándor, președintele Consiliului Județean Bihor

„Credem că prin acești pași vom înainta în acest proiect și dorim să adere și județele din sudul României și sperăm că ajungând cu acest protocol și acest concept pe masa Guvernului României, vom avea un ajutor în acest sens, ca această autostradă Via Carpatia să treacă prin vestul României, ajungând prin sud să lege chiar România de Bulgaria.”

Autoritățile din capitală s-au arătat extrem de receptive la reluarea discuțiilor privind autostrada Via Carpatia.

Ioan Mihaiu, prefectul județului Bihor

„Avem sprijinul Ministerului Transporturilor și în zilele următoare vom trimite acest protocol semnat, dar mai mult decât atât, în perioada următoare cu siguranță va fi o delegație a celor 4 județe la care de asemenea avem certitudinea că ni se vor alătura și județele din sudul țării și această delegație va merge la Ministerul Transporturilor pentru a uni lucrurile și a demara acest proiect.”

Via Carpatia face legătura între Marea Baltică și Marea Neagră. Traseul pornește din Lituania, continuă în Polonia, Slovacia și Ungaria, prin Miskolc-Debrecen. Pe teritoriul României, drumul va avea două direcții, pe ruta Oradea-Constanța, respectiv Oradea-Calafat, prin Arad-Timișoara-Lugoj.

dr. Mateusz Gniazdowski, director adjunct Centru de Studii Est Europene

„Polonia și România sunt țările care au cele mai lungi porțiuni de drum ale Via Carpatia. Porțiunea din Polonia are aproximativ 700 kilometri. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Infrastructurii din Polonia, în prezent 70 de kilometri sunt în faza de construcție, 160 sunt deja dați în folosință, 96 sunt în faza de ofertare și mai mult de jumătate, 326 kilometri, se află în pregătire. Luna trecută am primit vești bune: avem garantate fondurile pentru porțiunea care este crucială pentru cooperarea internațională ce vizează acest proiect, vorbesc despre porțiunea dintre Rzeszów-Slovacia.”

Prin Via Carpatia, accesul spre Europa Centrală va fi mult mai rapid.

Tóth Andor, secretar de stat adjunct în Ministerul Tranporturilor din Ungaria

„Porțiunea de drum expres dintre Debrețin și Oradea va scurta durata călătoriei cu până la 30 de minute. Totodată țin să menționez că va spori gradul de siguranță pe această porțiune.”

Proiectul Via Carpatia a fost aprobat în anul 2006, când miniștrii de transport din Polonia, Lituania, Slovacia și Ungaria au semnat o declarație comună pentru extinderea rețelei trans-europene de transport. Din 2010, traseul cuprinde România, Bulgaria și Grecia. Protocolul semnat vineri, la Oradea este valabil până în 2022.