Potrivit președintelui Pásztor Sándor, firma din București care se va ocupa de mutarea bunurilor culturale naționale în noul sediu al Muzeului Țării Crișurilor ar putea începe lucrul efectiv, la mijlocul lunii martie.

Transglobus Art Services, o societate specializată pe transport bunuri de artă și obiecte de patrimoniu, a fost desemnată, în urma negocierilor, să se ocupe de mutarea celor 450.000 exponate din Palatul Baroc în noul sediu al Muzeului Țării Crișurilor. „Au fost organizate două licitații. La una nu s-a prezentat nimeni, iar la cea de-a doua a venit o companie din Vâlcea, care a fost respinsă. Nu întrunea condițiile cerute. După lege s-au organizat negocieri, iar societatea din București are și experiență substanțială și ne-am înțeles și la preț. Va fi nevoie de mașini blindate, pe perne de aer, poliție, jandarmi; Muzeul Țării Crișurilor are printre cele mai mari colecții de icoane pe sticlă din România. Dânșii au făcut asigurarea obiectelor, a precizat Aurel Chiriac, directorul muzeului. Mutarea celor 450.000 bunuri culturale naționale se va face la prețul de 1.330.000 lei. „Prețul licitației era de 1.350.000 lei fără TVA. S-a redus prin negociere. În acest moment, achităm 15.000 euro/lună chirie pentru sălile folosite în incinta Palatului Baroc. Din 2010 până în iulie 2016 a fost o perfectă stare de hibernare. Acum avem un nou sediu, vom organiza expoziții importante în fiecare an”, a spus președintele Pásztor Sándor.

Operațiune complexă

Directorul muzeului apreciază că mutarea bunurilor și exponatelor naționale va dura aproximativ două luni și jumătate. Miercuri dimineața, 8 dintre statuile aflate în Palatul Baroc au fost mutate în noua locație. Întreaga operațiune se va realiza după un grafic stabilit cu specialiștii muzeografi, și ar putea începe la mijlocul lunii martie. Autoritățile județene așteaptă acum validarea, pe SEAP, a documentație privind licitația în urma căreia se va realiza cea de-a doua etapă a reabilitării Muzeului Țării Crișurilor. Prin Programul Operațional Regional 2014-2020, 5.500.000 euro vor fi folosiți pentru lucrări de reamenajare și dotări interioare (etajul I – secția Științele Naturii și secția Istorie) și pentru lucrări de amenajare a curții, în suprafață de 20.800 metri patrați, reabilitare poartă principală, construirea unui amfiteatru. De asemenea, directorul muzeului a anunțat că în cel mai scurt timp, vivariul va fi inaugurat publicului. „Vivariul întrunește condițiile cerute DSVSA (Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor). A fost depusă documentația la Agenția pentru Protecția Mediului și așteptăm acordul lor pentru a putea inaugura locația”, a spus Aurel Chiriac.

Diana Vereș