Înainte de a fi instalat la șefia Instituției Prefectului Județului Bihor în mai 2017, Ioan Mihaiu a condus, vreme de 10 ani, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bihor şi a deţinut anterior funcţia de şef al Gărzii Financiare Bihor. Cum a fost prima jumătate de an ca prefect al județului Bihor, ce provocări a întâmpinat și care sunt realizările cu care se mândrește, aflăm chiar de la dl. Mihaiu, în următorul interviu.

NewsBihor: Sunteți prefectul județului Bihor din mai, 2017. Cum a trecut prima jumătate de an de când ați preluat frâiele Instituției Prefectului Județului Bihor?

Ioan Mihaiu: Pot să spun că a trecut cu bune și cu rele. Am marcat rezultate importante pe anumite segmente și am întâmpinat experiențe în premieră pentru județul Bihor, de exemplu Codul Roșu de la Bulz, primul pentru Bihor, din 2010 existând doar simulări în acest sens. Pentru astfel de evenimente nu te poate pregăti nici un sfat și nici o experiență anterioară. De asemenea, vă reamintesc situația din septembrie, în care ne-am trezit afectați de calamități cum rar a cunoscut județul nostru. În urma acestora, raportul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă declara 37 persoane rănite, 237 localităţi cu avarii la reţelele electrice, cu efecte semnificative asupra a 38 de unităţi administrativ-teritoriale și peste 410.000 m³ lemn doborât în păduri. Am convocat, atunci, de urgenţă Colegiul Prefectural, făcând apel la voluntariat şi implicare civică din partea tuturor instituţiilor din judeţ, recomandând, de asemenea, primăriilor neafectate, companiilor, ONG-urilor, bisericilor şi altor organizaţii să nu rămână indiferente faţă de situaţia celor încercaţi în această perioada şi să se implice, atât cât pot, fizic şi/sau financiar, în acel act de normalitate. Rezultatele: ajutor din partea angajaților a peste 20 de instituții publice din județul Bihor, strângându-se fondurile necesare pentru repararea a peste 40 de gospodării din zonele mai grav afectate. De asemenea, am reușit să sensibilizăm prin apelul nostru inclusiv firme private, care ne-au cerut date de contact unde pot să ajute financiar pentru reparații, lucru pe care l-au și făcut, și le mulțumim și lor pentru implicare. Astfel de oameni sunt o gură de oxigen pentru întreaga societate, și le mulțumesc încă o dată și îi asigur de întreaga mea recunoștință. Ar mai fi de menționat experiențe prin care am trecut în aceste luni de mandat, dar consider că nu le putem epuiza în acest interviu. Ce este important e că am reușit să le gestionăm într-un mod demn și profesionist.

NB: Timp de 5 ani ați condus Garda Financiară, și alți 10 Finanțele Publice. În ce măsură v-a format experiența de la cârma acestor instituții?

I.M: Este adevărat, am avut cel mai lung mandat la conducerea Finanțelor Publice Bihor. Consider că echilibrul și profesionalismul câștigat în acești ani și-au spus cuvântul atât în cazul numirii mele pentru poziția de prefect, cât și pentru buna gestionare a tranziției de la o funcție la alta. Și, când spun echilibru, e important să înțelegem că nu calitatea de om politic m-a definit ca argument, fapt pentru care conducerea finanțelor publice nu a suferit modificări în ritmul schimbărilor partidelor politice de guvernare. În Instituția Finanțelor, fiind una de prim rang în rândul deconcentratelor, am avut de-a lungul anilor relații profesionale cu aproape toate cele 55 servicii publice deconcentrate din Bihor, fapt care m-a ajutat să le cunosc activitatea, competențele, rolul în viața socio-economică și culturală a județului.

NB: Nu ați acceptat de la început să ocupați poziția de prefect. De ce?

I.M: M-am concentrat foarte mult asupra carierei mele încă de la început. Nu este străin faptul că, la începutul anului, odată cu noua guvernare, am scontat o poziție înaltă în Finanțe, însă oferta primită nu m-a satisfacut. A urmat apoi oferta pentru poziția de Prefect, pe care am privit-o de la început ca pe o provocare. Cu toate acestea am refuzat, aveți dreptate, această primă ofertă de a prelua conducerea Insituției Prefectului – jud. Bihor. Am refuzat-o și pe-a doua, din aceleași considerente, urmând ca în luna mai 2017 să mă aplec mai atent asupra propunerii și să accept într-un final această provocare. Ce e, de asemenea, important e faptul că am simțit, ca urmare a experienței profesionale consistente acumulate în administrația publică, nevoia și datoria de a întoarce favorul societății (to give back), de a-mi aduce aportul prin preluarea acestei funcții onorabile, pentru a coordona și asigura politici publice pe care și eu, în calitate de cetățean, mi le doresc a le vedea implementate.

NB: Cum a fost să preluați conducerea de la fostul prefect, Claudiu Pop, în condițiile în care a avut cel mai lung mandat din istoria județului Bihor?

I.M: După 5 ani la conducerea acestei instituții, ,,Regina instituțiilor publice”, cum o numea Claudiu Pop, am găsit aici o echipa profesionistă, cu rezultate bune pe toate planurile. Să pastrezi nivelul ridicat al calității serviciului public lăsat de fosta conducere a fost, și aceasta, o provocare. Ne-am străduit și îmi permit să spun, cu riscul de a fi catalogat ca fiind lipsit de modestie, că nivelul rezultatelor nu a fost diluat și că am reușit ce ne-am propus.

NB: Care este cel mai important sfat pe care l-ați primit la instalare?

I.M: Nu a fost neapărat un sfat, mai mult înțelegerea faptului că nimic nu durează pentru totdeauna. Încercam practic să-mi conturez ideea că este vorba despre o funcție esențialmente temporară, cu toate acestea, promițându-mi că voi demonstra implicare în toate proiectele necesare acestui județ, arătând susținere în continuarea proiectelor deja începute, precum și inițierea unor programe mult necesare și pe care eu le consider vitale unui județ.

NB: Care sunt provocările pe care le-ați întâmpinat la Prefectură?

I.M: Volumul exorbitant de muncă la care sunt supuse câteva departamente din cadrul Instituției. Spre exemplu, la Serviciul juridic (11 juriști) au fost verificate sub aspectul legalității în anul 2016 peste 48.000 de acte administrative. Provocări am întâlnit și în derularea activității în calitate de Președinte al Comitetului județean pentru situații de urgență, dar despre asta v-am povestit mai devreme. Pot să conchid că există zilnic provocări, pe care încercam să le soluționăm echidistant, transparent și cu mult profesionalism. E datoria noastră, a mea, în serviciul cetățenilor județului Bihor.

NB: Ați început cu o echipa în Cancelaria Prefectului, dar unul dintre membri a abandonat pe parcurs. A destabilizat această schimbare ordinea din interiorul instituției?

I.M: Atribuțiile cabinetului meu, a Cancelariei Prefectului, sunt distincte față de ale celorlalte Servicii din cadrul instituției, deci în niciun caz nu au existat interferențe sau efecte nedorite la nivelul instituției ca urmare a tranziției de personal în cancelarie. Cred că abandonat e mult spus. Acest lucru nu o caracterizează pe fosta membră a cabinetului meu, ci mai degrabă tenacitatea, ambiția și perseverența. Din păcate, în activitatea noastră aveam nevoie de implicare full-time, ori ea, fiind o mamă a 3 copii minori, avea o disponibilitate pentru programul de lucru limitată la patru ore pe zi. Ne-a fost astfel imposibil să mai continuăm colaborarea care, de altfel, a fost una extrem de fructuoasă, eficientă și apreciată.

NB: Ce fel de colaborare aveți cu instituțiile din județ?

I.M: Literalmente, relația noastră cu restul instituțiilor din județ este una de coordonare. Una dintre prerogativele prefectului este de a conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale din subordinea Guvernului, organizate la nivelul unităților administrativ-teritoriale. Ce pot să vă spun e că județul Bihor este, și îmi doresc să rămână, condus de oameni profesioniști care să întărească atât imaginea, cât și economia județului nostru, dincolo de orice ambiții și jocuri politice.

NB: Ce faceți pentru buna implementare a politicilor guvernamentale?

I.M: Conform legii, acționăm pentru realizarea în județ a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare și dispunem măsurile necesare pentru îndeplinirea lor, în conformitate cu competențele și atribuțiile ce ne revin. E datoria mea, ca reprezentant al Guvernului în teritoriu, să sprijin politicile publice stabilite la nivel central.

NB: Care sunt realizările Prefecturii în mandatul dvs.?

I.M: Nu am să pot să vă dau cifre exacte pe fiecare departament în parte, întrucât periodicitatea raportului de activitate este semenstrială, ceea ce înseamnă că pentru perioada iulie-decembrie 2017 vom avea un raport concret finalizat doar la sfârșitul lunii ianuarie 2018. Cert e că am reușit să păstrăm calitatea serviciilor instituției cel puțin la același nivel și consider că am îmbunătățit anumite aspecte. Ne-am dorit încă de la început să avem o comunicare mai bună, atât inter-instituțională, cât și cu cetățenii. Am asigurat un cadru oportun pentru un dialog transparent și de rezultat, apreciind feedback-ul constructiv din partea persoanelor care intră în contact cu instituția noastră. Ne-am aplecat atenția și asupra mijloacele de comunicare online, fapt pentru care luna aceasta am lansat noua platforma web, îmbunătățită și mult mai accesibilă.

NB: Ce planuri aveți, pentru județul Bihor, în anul 2018?

I.M: Ne propunem, în primul rând, să ne îmbunătățim activitatea la cele două servicii din subordinea instituției noastre: Înmatriculări și permise auto și Pașapoarte. În rest, ne dorim o coordonare instituțională cât mai coerentă și eficientă, o analiză asupra legalității actelor administrative cât mai obiectivă și transparentă și, bineînțeles, asigurarea prestării de servicii publice de calitate în interesul cetățenilor din partea tuturor instituțiilor pe care le coordonez.

NB: Ce calități definesc un prefect?

I.M: Calitățile unui prefect se identifică întocmai cu principiile care caracterizează activitatea acestuia: legalitate, imparțialitate, obiectivitate, transparență, eficiență, responsabilizare, profesionalism și orientare către cetățean. Atâta timp cât activitatea îți e ghidată în jurul acestor principii, putem vorbi despre un prefect de calitate.

NB: Căror pasiuni vă dedicați timpul liber?

I.M: Sport, turism, cinematografie și gastronomie mediteraneană. Toate acestea mă relaxează și mă deconectează de la inerenta stare de stres cotidian.

Larisa Patricia Herlaș