În contextul unui stil de viață agitat, determinat de numărul mare de sarcini pe care trebuie să îl ducem la îndeplinire într-o zi, alimentația noastră capătă rol secundar, aspect care favorizează un dezechilibru în organism, uneori cu repercursiuni grave asupra sănătății. Dr. Oana Pop, medic specialist în diabet zaharat, nutriție și boli metabolice, ne învață cum să folosim hrana ca medicament pentru trup, minte și suflet.

NewsBihor: Cu ce probleme se prezintă pacienții, cel mai des, în cabinetul dvs.?

Oana Pop: Pacienții care îmi trec pragul cabinetului se prezintă pentru diverse probleme. Unii doresc să scadă în greutate, iar alții doar să învețe ce înseamnă un stil de viață sănătos. Cea mai mare provocare pentru mine rămân acei pacienți care au probleme medicale diagnosticate și care, pe lângă tratamentul medicamentos, trebuie să deprindă o educație alimentară, astfel încât boala să nu evolueze și să fie ținută sub control. Fiecare pacient este unic și necesită o abordare diferită.

NB: Care sunt primii pași pe care trebuie să îi parcurgă o persoană care dorește să piardă în greutate?

O.P: Cineva care își dorește să scadă în greutate trebuie, în primul rând, să aibă niște așteptări realiste de la ce înseamnă acest proces, pentru că scăderea în greutate se realizează în funcție de tipologie și conformație. De asemenea, trebuie să înțeleagă că nu este indicat să slăbească brusc, de exemplu 20 de kilograme într-o lună, deoarece în acel moment își va supune organismul unui stres puternic, care uneori poate să aibă reprecursiuni serioase asupra sănătății. O asemenea persoană trebuie să mă contacteze pentru o programare și, din acel moment, poate să considere că a facut pasul cel mai important. Apoi, este suficient să aibă încredere în ce informații primește și, mai ales, să respecte ceea ce învață în timpul consultului.

NB: Ce presupune o consultație de nutriție?

O.P: O consultație medicală de nutriție, realizată de către mine, durează o oră și este un mix între partea medicală, unde se realizează anamneza pacientului, cu recomandare de analize medicale, și partea de nutriție, unde se efectuează măsurătorile antropometrice, ancheta alimentară și meniul personalizat.

NB: Ce rol are sportul în lupta cu kilogramele?

O.P: Sportul este o componentă importantă a unui stil de viață sănătos. Totuși, făcând doar sport, fără un stil alimentar adecvat, nu vom avea o scădere ponderală. Cele 3 kilograme în minus obținute în urma sportului reprezintă pierdere de apă și masă musculară. Sportul, în schimb, este foarte important pentru remodelare corporală, adică tonifiere. O persoană care slăbește multe kilograme, dar nu face sport, va avea surpriza neplacută să observe o pierdere a elasticității pielii și, astfel, apare acel aspect de piele lăsată, care este foarte inestetic, și poate necesita chiar intervenție chirurgicală pentru înlăturare.

NB: Care sunt cele mai cunoscute mituri, în materie de nutriție și sport, de care oamenii nu se pot dezice?

O.P: În domeniul nutriției, mitul cel mai cunoscut este acela că trebuie să renunțăm la carbohidrați pentru a slăbi. Mulți pacienți scot din alimentație acest macronutrient și, din păcate, urmările sunt destul de severe, de exemplu depresia pe fond alimentar. Un alt mit este că acela că doar prin cure de slăbire putem să ajungem la forma fizică dorită, o concepție total eronată, căci secretul este să adoptăm un stil de viață sănătos. Legat de sport, cred că cel mai cunoscut mit este că putem slăbi doar făcând mișcare, deși sportul modelează numai un corp sănătos alimentat.

NB: Mulți fumători se tem să renunțe la acest viciu, pentru a nu acumula kilograme în plus. Cum se poate împiedica acest lucru?

O.P: Nicotina poate fi încadrată în categoria drogurilor, care atunci când nu mai este adminstrată corpului, duce la o stare de sevraj. Persoanele care doresc să se lase de țigări, dupa mulți ani de fumat, cu greu vor reuși, deoarece corpul reacționează într-o manieră neplacută, care îi va determina să se reapuce de viciu. Acest obicei de a fuma se realizează, de cele mai multe ori, în momentele în care o persoană ia o pauză sau atunci când socializează. Cauza creșterii în greutate după ce o persoană se lasă de fumat este pur și simplu înlocuirea țigărilor cu mâncarea. Aceste persoane trebuie să aibă ambiție atunci când doresc să se lase de țigări și să caute ajutorul unui medic specialist pentru a-i învăța de la început ce să mănâce, astfel încât să nu mai apară creșterea în greutate.

NB: Cum sprijiniți pacienții cu diabet zaharat, care au nevoie de ajutor în a-și contura un plan alimentar?

O.P: Pacientul care suferă de diabet zaharat este pacientul care are cel mai sănătos stil de viață. Sprijinul meu pentru acești pacienți este, în primul rând, unul moral. Cei diagnosticați sunt speriați din cauza faptului că li se interzice, în special, să consume zahăr, dulciuri etc. Trebuie explicat că diabetul zaharat nu este o boală a restricțiilor, ci una care impune un stil sănătos de viață. De asmenea, acești pacienți trebuie să găsească în medic un sprijin care să îi îndrume în tot ce înseamnă nutriția din diabet zaharat, având în vedere că diabetul zaharat este boala în care nutriția reprezintă 70% din terapie.

NB: În ce fel se raportează copiii la un stil alimentar sănătos?

O.P: Copiii preiau din familie obiceiurile culinare. Părinții sunt primul exemplu de la care ei învață ce este corect din punct de vedere alimentar, astfel încât se poate spune că raportarea lor la stilul de viață sănătos pornește din familie și, abia apoi, va fi marcat de mediul cu care socializează.

NB: Ce înseamnă mod de viață echilibrat?

O.P: Un stil de viață sănătos înseamnă o combinare perfectă între alimentație sănătoasă, mișcare, evitarea toxicelor (sau consumul lor ocazional), igiena somnului și un psihic sănătos. Dacă starea psihică este sănătoasă, atunci sigur vom ști să aplicăm corect și un stil de viață echilibrat.

Larisa Patricia Herlaș