Muzeul Ţării Crişurilor organizează, miercuri, de la ora 13.00, vernisajul expoziţiei ,,Ultimii dinozauri din Transilvania”. Tot miercuri, însă de la ora 18, profesorul Vlad Codrea, coordonatorul Laboratorului de Paleotheriologie și Geologia Cuaternarului-Departamentul de Geologie de la Universitatea Babeș-Bolyai, va susține o conferinţă pe această temă. Intrarea publicului este liberă.

Preocupat de paleontologia vertebratelor din era mezozoică, profesorul Codrea a început, încă din 1999, să cerceteze formațiunile continentale cretacice în căutare de microvertebrate. În sedimentele cercetate s-au găsit oase de dinozauri și alte reptile reprezentând detalii comparabile cu cele din formațiunea de la Sânpetru din Depresiunea Hațeg. La începutul secoului XX, paleontologul Nopcsa Ferenc a expus pentru prima oară materialul descoperit în Transilvania. „Sfârșitul erei mezozoice oferă, astfel, în România spectacolul unic al evoluției lumii vii în interiorul unei insule nu de foarte mari dimensiuni. Efectele sunt spectaculoase: o parte dintre dinozaurii care populau insula și-au redus dimensiunile devenind „pitici”. Este însă evident că această „insulă” oferă și astăzi nebănuite surprize, precum forme noi pentru știință. Cercetările continuă și se desfășoară din Poiana Ruscă până în Sălaj, acolo unde avem dovezile geologice ale insulei dispărute”, spune profesorul Codrea.

Expoziție în mărime naturală

Începând cu data de 9 noiembrie, expoziția se va deschide și publicului orădean. Aceasta va cuprinde patru reconstituiri în mărime naturală ale reptilelor care populau Transilvania la sfârșitul cretacicului, realizate de artista Ionela Pop. Reconstituirile redau trei dinozauri: sauropodul Magyarosaurus dacus (6 metri lungime, 2.3 metri înălțime), ankylosaurul Struthiosaurus transylvanicus, carnivorul Elopteryx nopcsai și o reptilă zburătoare: Ornithocheirus. Vor fi expuse și fosile unicat, cum ar fi ouă de dinozaur, resturi scheletice de Magyarosaurus dacus, Telmatosaurus transsylvanicus, Struthiosaurus sau de alte reptile, care au trăit în aceeaşi perioadă cu dinozaurii, cum ar fi țestoasa Kallokibotion. Fiind obligate să trăiască pe un areal restrâns, unele dintre reptile și-au redus dimensiunile devenind „pitici” – astfel talia lor nu ajungea la cea a dinozaurilor înrudiți descoperiţi de pildă pe teritoriul Americilor sau Asiei. Expoziția va deschisă până în data de 18 februarie 2018, iar preţul unui bilet este de 10 lei pentru adulţi şi 5 lei pentru copii.